O projekcie
Subregion Zachodni Województwa Śląskiego to jeden z obszarów o największym zanieczyszczeniu powietrza nie tylko w całej Polsce, ale i w Europie (wg. raportu Światowej Organizacji Zdrowia). Niestety, wnioski są mało optymistyczne - w dużej mierze trujemy się sami… Powszechne jest spalanie śmieci, używanie najgorszych paliw i niewłaściwa eksploatacja kotłów. Powodem są przede wszystkim długoletnie zaniedbania, niewłaściwe nawyki i brak wiedzy. Aby zmienić ten niekorzystny stan rzeczy wszystkie samorządy Subregionu Zachodniego (25 gmin oraz 3 powiaty) podejmują wspólną kampanię na rzecz walki z niską emisją i poprawy jakości powietrza. „Gmina z dobrą energią!” to modelowa kampania informacyjno-edukacyjna, której celem jest szerzenie wiedzy na temat niskiej emisji (przyczyny, konsekwencje zdrowotne) oraz metod walki z nią - termomodernizacja, efektywne ogrzewanie budynków, odnawialne źródła energii.
Wszystkie materiały powstające w ramach projektu są dostępne lokalnie, dla każdej gminy partnerskiej, w ramach
serwisu "Gmina z energią" dedykowanego dla danej gminy. Użyj poniższej wyszukiwarki aby przejść
do serwisu gminnego.
Rezi robi dym! Popularny youtuber bohaterem drugiego spotu promującego akcję „Nie truj sąsiada!”
Przewiń do artykułu
Menu

Trzech kolegów z blokowiska ubranych w kolorowe dresy zabiera podręczną kamerkę i wychodzi na miasto „zrobić porządek”. Nie ma jednak mowy o żadnej grandzie, ich celem jest walka z głównymi przyczynami smogu – najgorszymi paliwami, starymi „kopciuchami” i powszechnym spalaniem śmieci.

Tak zaczyna się drugi spot promujący akcję zainicjowaną w ramach międzygminnego projektu „Gmina z (dobrą) energią!”. Po Franciszku Pieczce, którego kreację w pierwszym filmiku z serii „Nie truj sąsiada!” obejrzało w sieci już kilkaset tysięcy osób, przyszedł czas na bohatera cieszącego się ogromną popularnością wśród młodszej grupy odbiorców. Tym razem w walkę z dymiącymi kominami zaangażował się popularny Rezi, czyli pochodzący z Wodzisławia Śląskiego Remigiusz Wierzgoń, którego materiały w mediach społecznościowych śledzą miliony młodych osób. Organizatorzy kampanii – Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego oraz Planergia.pl liczą, że dzięki Rezigiuszowi uda się zaangażować w kampanię antysmogową młodzież, co nie tylko przyczyni się do wykształcenia pozytywnych postaw u tej grupy, ale pozwoli też dotrzeć z proekologicznym przekazem do pokolenia rodziców oraz dziadków.

 

Dres, czyli bohater pozytywny

Bohaterowie spotu piętnują sąsiadów, którzy trują okolicę, spalając najtańsze paliwo i śmieci. Fotografują negatywne praktyki i wieszają na ogrodzeniach edukacyjne zawieszki pod hasłem: „Nie truj sąsiada”, czym niejednokrotnie narażają się na gniew lokalnych trucicieli. W zmaganiach z dymiącymi kominami chłopców wspomaga babcia, przygotowując im koszulki z charakterystycznymi nadrukami i wspierając dobrym słowem – sama ma dość oddychania zanieczyszczonym powietrzem. „Ten smog nas zabije” - denerwuje się starsza pani i niestety ma rację. Normy przekroczone o kilkaset czy - w skrajnych przypadkach - kilka tysięcy procent, wyższa śmiertelność w czasie epizodów smogowych potwierdzona badaniami Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz tysiące osób cierpiących i umierających co roku na schorzenia powiązane z niską jakością powietrza to fakty potwierdzone szczegółowymi badaniami i raportami, a nie antysmogowa histeria.

Fatalny stan naszego powietrza można zmienić, ale nie udawajmy, że problemu nie ma lub, że nas on nie dotyczy. Zacznijmy od zmiany złych przyzwyczajeń i wycofaniem przyzwolenia na masowe trucie wokół nas. Stopniowo – w zależności od naszych możliwości finansowych – inwestujmy w poprawę efektywności energetycznej naszych domów, korzystając tam, gdzie się da, z dostępnych możliwości wsparcia dotacyjnego. Nagrodą będą nie tylko niższe rachunki, ale przede wszystkim zdrowie i czyste powietrze wokół nas.

Premierowa emisja spotu, wyprodukowanego przez EXA Studio, odbyła się w środę (22 lutego br.) w Wodzisławskim Centrum Kultury. Autorem zdjęć w ramach kampanii jest Marcin Giba. Spot można oglądać na platformie YouTube (https://youtu.be/c1eSOASjzIM) oraz za pośrednictwem profilu społecznościowego kampanii na Facebooku (facebook.com/gminazenergia).

 

„Gmina z dobrą energią” – co dalej w projekcie?

„Gmina z dobrą enegią” to nie tylko spoty, chociaż to one przyciągają największą uwagę medialną. Projekt, w który zaangażowały się wszystkie samorządy z terenu Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, to przede wszystkim konkretne działania informacyjno-edukacyjne, które będą kontynuowane do połowy 2018 roku.

Rozpoczęto cykl kompleksowych szkoleń dla pracowników samorządowych. Wkrótce ruszą także szkolenia dla nauczycieli i liderów lokalnych. Do konkursu dla szkół i przedszkoli zgłosiło się ponad 160 placówek z całego Subregionu, które otrzymały już materiały edukacyjne i informacyjne przygotowane w ramach projektu (więcej w oddzielnym artykule tutaj).

Kluczowy element projektu to jednak działania dla mieszkańców Subregionu, mające ułatwić podejmowanie decyzji inwestycyjnych, takich jak wymiana źródła ciepła czy termomodernizacja domu. W tym celu już w marcu udostępnione zostaną takie narzędzia jak poradnik inwestora, kalkulator efektywności czy artykuły eksperckie, infografiki i studia przypadku.

 

Obserwuj #NieTrujSasiada na Facebooku!

Szczegółowe informacje dotyczące kampanii „Gmina z (dobrą) energią!” dostępne są na stronie internetowej www.gminazenergia.pl. Po najnowsze aktualności oraz materiały dodatkowe zapraszamy na profil społecznościowy facebook.com/gminazenergia.

Projekt „Gmina z dobrą energią! Modelowa kampania edukacyjno-informacyjna na rzecz ograniczania niskiej emisji oraz promocji efektywności energetycznej” jest współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

 

Źródło: gminazenergia.pl

Foto: Marcin Giba

Spot: EXA Studio

Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach

 
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl